Jak zacząć morsowanie?

jak zacząć morsowanie?

Co to jest morsowanie? Kiedy temperatura spada, a woda osiąga niskie temperatury, ludzie kochający morsowanie zrzucają ubrania. Kiedyś tylko na zimnej Północy, teraz także w Polsce – ludzie decydują się pływać, a właściwie zanurzać w wodzie, które ma zaledwie kilka stopni. Czy to bezpieczne? Jak zacząć morsowanie? Jakie korzyści zdrowotne ma morsowanie?

Większość ludzi zaczyna od zaledwie kilku sekund w zimnej wodzie, stopniowo podwyższając czas do 30 sekund lub minuty. Z biegiem czasu organizm przyzwyczaja się do zimnej wody i jest w stanie wytrzymać dłuższe zanurzanie.

Morsowanie to wyzwanie dla ciała – umysłowe i fizyczne. Jak mu sprostać? Czy warto? Czy możesz tak po prostu rozebrać się nad brzegiem rzeki i wskoczyć do zimnej wody?

 

Co daje morsowanie?

Jak to jest pływać w zimnej wodzie? Na początku twoja skóra będzie miała odczucie kłucia. Twoje dłonie i stopy mogą nawet sprawiać wrażenie, że się palą. Po pewnym czasie ciało zaaklimatyzuje się, a dłonie i stopy mogą zacząć drętwieć. Wtedy możesz poczuć nagły przypływ ciepłego mrowienia i wystrzał endorfin. A co poza tym?

Morsowanie korzyści:
– kąpiel w lodowatej wodzie powoduje, że ciało uwalnia endorfiny, te same hormony, które powodują „haj biegacza” podczas treningu, czy przypływ szczęścia po zjedzeniu czekolady
– ciało zwiększa również produkcję serotoniny, która równoważy nastrój, dopaminy, która kontroluje ośrodki przyjemności w mózgu i oksytocyny, która jest znana jako hormon miłości
– regularne morsowanie wzmacnia też układ odpornościowy, poprawia krążenie krwi, zmniejsza stres i pomaga organizmowi spalać więcej kalorii w ciągu dnia
– poza tym przebywanie na łonie natury może być medytacyjne i uspokajające
– morsowanie może poprawiać przemianę materii oraz podnosic tolerancję na niskie temperatury, co jest szczególnie ważne dla ludzi, którzy często skarżą się na to, że jest im zimno.

Poza korzyściami fizycznymi, morsowanie jest sportem bardzo towarzyskim. Na całym świecie istnieją kluby do pływania w zimnej wodzie, a ludzie, którzy to robią, są przyjacielscy i pozytywnie nastawieni do życia.

 

Czy morsowanie jest bezpieczne?

Jeśli myślisz o spróbowaniu morsowania, ważne jest, aby być przygotowanym na wypadek sytuacji awaryjnej. Pływanie w zimnej wodzie wiąże się bowiem z kilkoma realnymi zagrożeniami, takimi jak:

1. Hiperwentylacja: nagła ekspozycja na zimną wodę może spowodować
hiperwentylację, a także zawał serca, ponieważ krew staje się zimna i wraca do serca.
2. Ubezwłasnowolnienie z zimna: kiedy spędzasz czas w zimnej wodzie, może się okazać, że twoje kończyny nagle poczują się zbyt słabe, aby się poruszyć, co utrudnia powrót na brzeg.
3. Hipotermia: oczywiście hipotermia jest największym problemem, ale zwykle pojawia się dopiero po około 30 minutach w wodzie o temperaturze powyżej 15 stopni Celsjusza.
4. Po wyjściu z wody: temperatura ciała może nagle spaść 5 do 10 minut po wyjściu z wody. Dzieje się tak, gdy ciepła krew z tułowia przemieszcza się do kończyn, a zimna krew z kończyn przemieszcza się do twojego rdzenia.

W wypadku chorób serca lub układu oddechowego, a także wysokiego ciśnienia krwi, konieczna jest konsultacja ze specjalistą (choć doradza się zapytanie lekarza o przeciwwskazania nawet w dobrej kondycji fizycznej).

 

Morsowanie początki

morsowanie

Jak zacząć morsowanie? Jest kilka zasad, których absolutnie MUSISZ przestrzegać. Oto
one:

1. Nie idź sam: znajdź lokalną grupę lub doświadczonych morsujących którzy mogą zabrać cię na pierwszą kąpiel w lodzie.
2. Wybierz odpowiedni sprzęt: aby utrzymać głowę, palce u rąk i nóg w cieple, zainwestuj w czapkę, rękawiczki i coś na stopy.
3. Idź powoli: Kiedy jesteś przygotowany i gotowy do wejścia do wody, powoli rozluźnij się, aby twoje ciało mogło się zaaklimatyzować. Oddychaj regularnie, aby uniknąć hiperwentylacji.
4. Buduj wytrzymałość z biegiem czasu: Kiedy jesteś w stanie zanurzyć swoje ciało w wodzie, powoli zwiększaj czas, dodając kilka sekund podczas każdego pływania. Unikaj zanurzania głowy.
5. Ogranicz swój czas w wodzie: Aby uniknąć hipotermii, spędzaj w wodzie tyle czasu, ile stopni Celsjusza. Jeśli więc woda ma 10 stopni Celsjusza, nie należy spędzać w niej więcej niż 10 minut. Ale tak naprawdę sprowadza się to do słuchania swojego ciała i poznania swoich ograniczeń.
6. Przygotuj się do pływania: Przygotuj suche ubrania i coś ciepłego w termosie, aby ogrzać ciało od środka. Jeśli możesz dostać się do sauny lub usiąść w samochodzie z włączonym ogrzewaniem, to też pomaga!
7. Skonsultuj się z lekarzem: A także wykonaj badania, jeśli to konieczne.

 

Morsowanie a odchudzanie

Pływanie na dworze zimą może pomóc spalić więcej kalorii. Badanie wykazało, że ludzie, którzy regularnie wskakują do zimnej wody, zużywają więcej energii. Ludzie, którzy pływają w zimnej wodzie, trenują swoje ciała, a one zaczynają inaczej radzić sobie z niższymi temperaturami. Można zatem rozważyć morsowanie w procesie odchudzania – ciężko jednak przyjąć, że rozwiąże ono wszystkie problemy związane z nadprogramowymi kilogramami.

Jeśli jednak chciałbyś zastosować morsowanie jako dodatek do diety lub dbania o swoje ciało, może to być element, który dodatkowo pomoże ci osiągnąć twoje cele zdrowotne.

 

Morsowanie – czy warto?

Mówi się, że zanurzanie ciała w zimnej wodzie na dłuższą metę ma wiele zalet. Morsujący mają jaśniejszą skórę, grubsze włosy i rzadziej chorują. Ale czy te korzyści są naprawdę warte zamrożenia? Jeśli rozważasz morsowanie, a twój stan zdrowia jest dobry, zawsze warto spróbować. Nawet, jeśli ci się nie spodoba, będzie to nowe doświadczenie, rozszerzające horyzonty. Morsowanie to bowiem naprawdę świetna sprawa.

W Polsce nie ma to wymiaru kulturowego, a nawet religijnego, jak w innych krajach. Mimo tego warto to zrobić. W krajach skandynawskich morsowanie i sauna to 2 elementy codzienności, dlatego tak trudno spotkać Fina lub Szweda, który miałby katar. Czy zatem nie warto iść tym tropem? Poprawa odporności nie musi oznaczać późniejszego biegania w spodenkach na mrozie – ale wyobraź sobie cały rok bez antybiotyków, ciężkich przeziębień i gorączki; czy nie brzmi to dostatecznie zachęcająco? Tym bardziej, że obecnie zacząć morsowanie można w naszym kraju już praktycznie wszędzie.